Missie & visie
Onze leerlingen leven en werken in een wereld die ongewis is. Er zijn stemmen die spreken over een ‘disruptie’ van onze samenleving door nog nauwelijks voor te stellen technologische toepassingen van ICT. Daarnaast krijgen onze kinderen - nog meer dan wij - te maken met de uitdaging om onze aarde leefbaar te houden en in onderlinge vrede te blijven samenwonen.
We bieden gedegen onderwijs en zijn tamelijk behoudend. We investeren wel in ICT en digitale vaardigheden. We gaan daar op door.
Op alle scholen van Talent Primair kunnen de kinderen leren en werken in een digitale leeromgeving. Leerlingen hebben daardoor een actieve en participerende rol. Ze werken steeds vaker samen aan opdrachten en gebruiken daarbij digitale hulpmiddelen voor het zoeken, delen en bewerken van informatie.
Kort gezegd: ICT is een katalysator bij het geven van uitdagend, aantrekkelijk, effectief en toekomstgericht onderwijs. Het ontwikkelen van digitale geletterdheid is een must. Op al onze scholen is bovendien te zien hoe leerlingen leren zorgvuldig om te gaan met de aarde.
We leven in een technologische en door media gedreven omgeving waarin een overvloed aan informatie beschikbaar is. Afgelopen beleidsperiode stond ICT centraal en er is binnen onze organisatie al veel ontwikkeld. Maar de veranderingen in beschikbare technologische hulpmiddelen zijn groot. Dit vraagt om blijvend te investeren in de vaardigheden van ons personeel alsook in de materialen waar we mee
werken.
Onze gedroomde werkelijkheid op ICT
Binnen Talent Primair gaan we handig en verstandig om met de mogelijkheden die ICT ons biedt. Wij hebben een goede infrastructuur op onze scholen en werken met up to date hardware en software. Ons personeel is goed toegerust met inzichten en vaardigheden hoe multimedia in te zetten in het onderwijs en hoe deze kennis en vaardigheden over te dragen op andere leerkrachten en op kinderen.
Wat zijn dus onze doelstellingen?
De randvoorwaarden voor het gebruik van ICT zijn in orde.
a. ICT-middelen: ICT-voorzieningen binnen de school zijn betrouwbaar, kwalitatief van hoog niveau en in voldoende mate beschikbaar.
b. Netwerk en infrastructuur: het netwerk en de infrastructuur werken zonder storingen.
c. Kennis en vaardigheden: iedereen op school heeft competenties op het gebied van ICT om alle afgesproken activiteiten uit te kunnen voeren.
d. Er is een volwaardig Innovatiecentrum waar leerkrachten, leerlingen en partners samen geinspireerd raken om gebruik te maken van de moderne middelen die in onze wereld beschrikbaar zijn.
Hoe werken we hieraan?
De binnenkring ICT heeft bovenstaande doelen verwerkt in een kwaliteitskaart Talent Primair. Deze kaart is het uitgangspunt voor de ontwikkeling binnen de scholen, wordt jaarlijks geëvalueerd en waar mogelijk aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen.
Er is een binnenkring Innovatiecentrum Talent Primair met daarin subgroepen die samenwerken om het innovatiecentrum tot een succes te maken voor gebruik binnen de hele stichting.